Plàstica II

Aquest any, els nens i nenes de la classe del Molí de Puig d'en Valls, podran experimentar diferents tècniques plàstiques i podran conèixer grans figures de la pintura. Alguns tan famosos com Andy Warhol, Jackson Pollock, Joan Miró... De tots ells intentarem estudiar les diferents tècniques que utilitzaven a l'hora de realitzar les seves obres, les seves inspiracions, els seus països de procedència, i altres aspectes de la seva vida que fossin significatius a la seva obra.

Així que a partir d'ara tendreu a casa a uns petits artistes capaços d'endinsar-se al cubisme més abstracte, dins l'expressionisme, fauvisme... i crear setmana rera setmana el nostre petit museu del Molí de Puig d'en Valls!
paul

klee

D'aquest autor vàrem descobrir que després dels seus viatges pel nord d'Àfrica quedà enamorat dels seus paissatges i dels seus pobles, deixant-ho reflexat a la seva obra que tan bé varen interpretar els moliners i molineres. Vàrem parlar dels colors càlids del desert, i també de que nosaltres a Eivissa no tenim cap desert, així que... quan i on podríem trobar aquests colors? Taronja, vermell, marró, groc, verd... A la tardor!!!
 



Una vegada treballat el paissatge els nens varen observar una altra obra ben curiosa d'en Paul Klee, un retrat. Un retrat d'un home, o d'un dona? Tenia totes les parts de la cara? Quines faltaven? Per què tenia aquells quadrats? Aquestes foren algunes de les preguntes que els nens es feren davant aquesta obra.

 



jackson

pollock


Aquest artista és un dels preferits pels nens, per la seva obra i sobretot per la seva tècnia: el dripping. Tècnica basada en fer esquitxades, goteixos, regalims de colors sobre suports a terra que després podia manipular amb pals, sorres o trossos de vidre. Llibertat i diversió pels nens i en gran format!!!



 
 
 
piet

mondrian
 
 
Avui hem conegut un altre pintor, Pieter Cornelis Mondrian, més conegut com Piet Mondrian. Hem pogut observar algunes de les seves obres, entre les que trobem paissatges de colors neutres en els seus inicis i d'altres més conegudes i més coloristes en la seva època més abstracte.
Aquest matí ens hem centrat en una obra titulada Broadway Boogie Woogie, i és que, així com comentaren els nens i nenes de la classe, realment sembla el plànol d'una ciutat amb els seus carrers, edificis, cotxes... Una temàtica perfecte si tenim en compte que aquesta setmana treballarem el plànol de Puig d'en Valls i els seus punts més significatius.




La segona obra que vàrem treballar d'aquest pintor és una de les més conegudes. Piet Mondrian té una gran col·lecció d'obres abstractes, i l'escollida per descobrir a la nostra aula va ser Gran Composició A.
Amb aquest quadre estudiàrem conceptes com les línies rectes, verticals i horitzontals, i recordàrem les formes quadrades i rectangulars, així com els colors primaris.


La darrera de les obres que vàrem treballar d'en Piet Mondrian va ser una obra molt més figurativa, es tractava de la representació d'un arbre, L'arbre Vermell. Però no un arbre com un qualsevol, si no un arbre sense cap fulla, tenebrós, trist... Vàrem aprofitar la temàtica d'aquest quadre per parlar de l'hivern que començava, dels sentiments que transmitia als nens i nenes: tristesa, por, solitud, fredor...
Després de la conversa cada un d'ells va fer el seu propi arbre, amb els colors i formes que més els hi agradessin, varen fer un gran treball i vàrem deixar el passadís com un vertader museu!

 
 
 
vassily

kandinsky
 
 
Al tornar de vacances ens esperava una petita sorpresa, un nou pintor havia arribat a la nostra classe. En aquesta ocasió es tracta de Vassily Kandinsky. Kandinsky va néixer a Moscou, l'any 1866, i se'l considera fundador de la pintura abstracta i un dels innovadors més importants de l'art modern.
Kandinsky deixà la seva feina com a professor de dret a la universitat i va anar a viure a Munich per dedicar-se a la pintura, també viatjà molt per tota Europa i pel nord d'Àfrica. Moltes de les seves obres estan inspirades en aquests viatges, com les primeres que hem pogut descobrir nosaltres.
Les seves primeres obres figuratives, dins del moviment expressionista, són una explosió de color dominant per sobre de les formes. Els moliners varen poder observar que les formes es podien veure sense necessitat de línies que les delimitessin, si no que només amb el canvi de colors es podien distingir els diferents personatges, o els elements que formen els paissatges.
Un altre aspecte que podem destacar d'aquestes obres és la presència d'un moviment anomenat "fauvisme", un moviment en el que els objectes no es representen amb el color que tenen a la naturalesa, si no amb colors plans, sense tonalitats. Parlant amb altres paraules "pintar les coses amb el color que no toca!", perquè... on s'ha vist mai una senyora amb la cara verda? i una muntanya blava?
Així que els nens i nenes varen pintar els seus quadres, marcant les formes canviant de color, però... AMB EL COLOR QUE NO TOCA! Per això podem veure el cel pintat de color vermell, groc, taronja... o sols de color blau, o llunes verdes! Va ser molt divertit!



Una altra de les obres que hem treballat d'aquest pintor és l'anomenada Composició X. Una de les obres més representatives de la pintura abstracte.


Aquesta obra és genial per fer volar la imaginació i descobrir mil versions diferents, mil interpretacions variades, tantes, com ulls mirin aquest quadre. Per això, els moliners varen tenir una conversa molt interessant i molt divertida intentant esbrinar que era el que havia dibuixat Kandinsky en aquest quadre: l'espai, una nau espacial, una lluna, una cara marró però amb les parts desordenades, dos llibres, un diari, unes flames de foc, un teletransportador... i així mil idees més, totes igual de sorprenents!

Després d'analitzar el quadre ens tocava a nosaltres fer la nostra pròpia versió, i aquesta vegada seria amb la tècnica del collage, i aquí teniu els resultats!!!






I seguint amb el treball de l'obra de Kandinsky, la setmana passada els moliners varen descobrir un nou quadre abstracte. En aquest cas ens trobàvem davant d'una obra, que igual que l'anterior que havíem vist, estava plena de figures geomètriques. Però ara només n'hi havia una que es repetia i es repetia... EL CERCLE! Kandinsky aconsegueix crear diferents formes utilitzant una única figura geomètrica.



Per acabar el nostre treball sobre Kandisnky els moliners varen fer dos quadres gegants entre tots els nens de la classe.
El primer dels quadres "comunitaris" fou un dels més divertits anomenat Cel blau. En aquest quadre apareixen una sèrie de criatures que s'assemblen a tortugues, meduses, calamars... i altres animalons del mar. Però no estan al mar, nedant tranquilament, si no que pareix que estan caient des del cel!!! O com a mínim aquesta és la conclusió a la que varen arribar els nens i nenes de la classe.


Una vegada observada l'obra, cada un dels moliners va triar una d'aquestes criaturetes i en va fer la seva versió a una cartolina per després unir-les totes i crear així el nostre propi Cel Blau!





I el darrer dels quadres que varen conèixer els nens va ser un dels més coneguts i famosos, Quadrats amb cercles concèntrics. Una composició plena de figures geomètriques i molt colorista que els moliners varen elaborar fantàsticament bé!!!
Ho varen passar molt bé reproduint aquesta obra, una manera divertida d'acomiadar-nos d'aquest pintor!

 
 
antoni

gaudi
 
 
El darrer artista que hem conegut no és un reconegut pintor, ni escultor, ni escriptor... és el genial arquitecte Antoni Gaudí!!!
Els moliners han descobert la seva obra i les seves fantàstiques creacions, han pogut veure els seus edificis, diferents a totes les cases que coneixem... tan fantàstics, tan plens de màgia, d'històries, reflexes de formes de la naturalesa: flors, arbres, animals, colors!




Una vegada vista l'obra d'aquest arquitecte, i una vegada observats els milers de detalls que amaga: línies curves, mosaics, ferro forjat, formes de la natura... havia arribat el moment de que els moliners es transformessin en arquitectes i dissenyessin la seva pròpia casa pensant en l'estil modernista de Gaudí.






Després d'haver observat algunes de les construccions d'Antoni Gaudí ens vàrem centrar en estudiar una de les seves obres més famoses mundialment, la construcció de tota una "urbanització", el Parc Güell!!!




I ens vàrem centrar en una de les figures més emblemàtiques d'aquest parc, EL DRAC! Una de les fonts més originals i emblemàtiques que es coneixen.

Havíem decidit que ens convertiríem en escultors i que nosaltres mateixos faríem els nostres dracs, però abans de tot això necessitàvem estudiar molt bé l'escultura, les seves formes, la seva textura, els colors...










Una vegada estudiada la figura del drac, ens podíem posar "manos a la obra"!






joan

miro

Per acabar el curs hem triat aquest pintor català, estudiant d'art a París i resident a Mallorca durant els seus darrers anys.

Aquesta setmana els moliners han conegut a Joan Miró. Un dels pintors més famosos que tenim i un dels més reconeguts representants del surrealisme. Per conèixer bé la seva trajectòria com a artista calia conèixer la seva vida personal, com va deixar la ciutat per viure al camp degut a una malaltia, i com amb aquest canvi d'aires va conèixer la seva primera inspiració, els paisatges de Mon-Roig.


D'aquesta primera etapa també destaca un dels retrats més famosos de l'artista, Retrato de una niña (1919). I just amb aquest retrat els moliners començaren a treballar amb l'obra de Miró. La pràctica que havien de realitzar es tractava de completar la meitat del retrat, sent tan fidels com poguessin amb l'obra original.

Retrato de una niña





Una vegada explorada la primera etapa artística de Joan Miró tocava endinsar-se dins del seu món més abstracte, un món ple de colors vius i formes que es van repetint obra rera obra: línies, estels, corbes, cercles, punts...




Una vegada observades les obres, els moliners havien de crear la seva pròpia composició lliure, però respectant les formes i els colors que utilitzava Joan Miró a les seves obres d'art. Ah! I molt important, també havien d'incloure la firma de l'artista en els seu quadres.


3 comentaris:

  1. Quines experiències tan macas. I jo que no coneixia al Pollock ni l'altre...

    ResponSuprimeix
  2. Què xulo! I què interessant és aprendre tot això. Les parets de l'escola estan quedan precioses. Vaja uns artistes!

    ResponSuprimeix
  3. Asier se lo debe pasar bomba con esto, porque me lo explica super bien. y con Gaudi esta entusiasmado, porque cuando estuvimos en Barcelona, fuimos al parque Guell y quedo fascinado.

    ResponSuprimeix